פעילות העמותה

בקהילה משנה מציאות חברתית של אלפי ילדים, ערבים ויהודים, מדי שנה בשכונות מוחלשות. העמותה שוברת את מעגל העוני ומצמצמת פערים חברתיים באמצעות תוכניות חינוך אינטגרטיביות, עולם היזמות ועבודה קהילתית. במקביל העמותה מטפחת מנהיגות צעירה בחברה הישראלית.

יזמות

אנו מאמינים שחינוך ליזמות הוא אחד הכלים המרכזיים לניידות חברתית. במקביל, ההבנה כי הקהילה והשכונה הן חלקים מרכזיים בעיצוב דמות החניכים שלנו – ככל שהקהילה חזקה יותר כך יכול החניך להגשים את עצמו ולהתפתח . אנו רואים בחינוך הנוער ליזמות ומעורבות חברתית בקהילה, בה הוא חי, ערך עליון. החזון שלנו הוא לאפשר שילוב שני עולמו אלו על מנת, חיבור אמיתי של הנערים והנערות לשכונות ולעזור להם לפרוץ את תקרת הזכוכית.  

יוצרים שינוי

DESIGN FOR CHANGE- "יוצרים שינוי" היא תוכנית חינוכית בין-לאומית, אשר פועלת בתוך בתי הספר ומאפשרת לתלמידים להיות יזמים אכפתיים ומעורבים בקהילה. מטרת התוכנית היא לאפשר לכל ילד וילדה בישראל להאמין ביכולתם ולהוביל שינוי חיובי, בתחומים שמפריעים להם ורלוונטיים לעולמם. עמותת בקהילה מובילה את התוכנית בכל בתי הספר היסודיים שבהם היא עובדת, ומופעלת על ידי מתנדבי שנת השירות.

מלאכי יום הולדת

התוכנית פועלת למען העצמה של בני ובנות נוער הפועלים בתוך הקהילה דרך התנדבות בקהילה, עשייה חברתית ואחריות קהילתית. פרויקט הדגל של הארגון- הנחיית ימי הולדת במסגרות שונות בקהילה. הארגון מהווה בסיס ליצירת יוזמות ולעשייה חברתית משותפת, וערכיו המובילים הם מעורבות חברתית, סולידריות, התנדבות, יזמות ומנהיגות. בני ובנות הנוער בארגון לוקחים חלק משמעותי בעיצוב הקהילה שבה הם חיים והחברה הישראלית.

ELEVATE

תוכנית יזמות טכנולוגית-חברתית, המאפשרת לנערים ולנערות המשתתפים בתוכנית לעבור תהליך של בנייה והקמת מיזם טכנולוגי-חברתי עבור העיר, הרשות והשכונה שבהן הם מתגוררים.

במהלך התוכנית החניכים משתתפים באקסלרטור (מאיץ) טכנולוגי- חברתי ובעזרתו מקבלים כלים לניהול, למנהיגות ופיתוח אישי.

התכנית מלווה בתכנים מקצועיים שיקנו למשתתפים כלים רלוונטים לעשייה חברתית במאה ה-21. 

התוכנית מיועדת לכיתות י'-יב' ופועלת ברחבי הארץ.

יש לי חלום

בשנת 2012 השקנו את פרויקט "יש לי חלום" על מנת לעורר אצל החניכים שלנו את הרצון לשאוף גבוה, לחלום בגדול ולגרום להם להאמין שהכול אפשרי. במסגרת התוכנית אנו מזמינים בעלי מקצועות שונים ו/או אנשים בעלי סיפור חיים מעורר השראה לבוא ולחלוק את החוויה עם קבוצות ילדים ובני נוער (ו/או חניך מסוים) על מנת לעורר בהם השראה ולהעניק מוטיבציה לעשייה. כמו כן, אנו מקשרים בין חניכים לבין בעלי מקצוע ומקומות שונים שהחניכים מתעניינים בהם כתחביב או כקריירה עתידית, ומבקשים מהם שיזמינו אליהם את החניכים.

חברה ערבית

הפעילות של מרכזי למידה והעשרה בשכונת בית צפאפא החלה כבר משנת 2010. מאז פעלנו בשכונות נוספות בירושלים, וכיום אנו עובדים בבית צפאפא ואבו גוש. כחלק מהחינוך לשוויון, הכרת האחר ודו קיום. בנוסף למרכזי הלמידה וההעשרה, אנו מפעילים תכניות חינוכיות לשילוב ילדים ובני נוער משני המגזרים.

מרכזי למידה והעשרה

המרכזים שלנו נותנים מענה רחב הכולל מענה לימודי, העשרתי, חברתי ורגשי. המרכזים פועלים שלושה ימים בשבוע, 3 שעות אקדמאיות בכל יום. המפגשים האינטנסיביים מאפשרים קשר משמעותי בין המורה לילד ויצירת עבודת עומק ותהליך חינוכי הוליסטי. המורים ממרכז הלמידה הם תושבי השכונה, ובכך המרכז הופך להיות חלק אינטגרלי מחיי השכונה, באמצעותו אנו מעבירים תהליכים כלל קהילתיים כגון פורומים חינוכיים, הכשרות מורים ועבודה עם הורים. המרכז מתוגבר במתנדבים, ואלו חלק בלתי נפרד מצוות מרכזי הלמידה וההעשרה, דבר המאפשר עבודה בקבוצות קטנות, ושעות פרטניות לילדי המרכז. בנוסף הילדים זוכים להעשרה חברתית, לחוגים שונים ממגוון של תחומי עניין החל מצילום, רובוטיקה, ספורט, אומנות, משחק ועוד.

מתנדבות באבו-גוש

 הנעשה בהתנדבות, מאפשר מתן שירות לציבור במקומות שבהם ישנו חוסר. ההתנדבות כוללת עשייה בחינוך, בריאות, ביטחון, רווחה, והגנת הסביבה. מסיימי התנדבות זכאים להטבות שאותן מקבלים חיילים משוחררים (בהתאם לתקופת השירות). באבו גוש ההתנדבות מתקיימת בבית הספר בבוקר ובמרכז הלמידה בשעות אחרי צהרים על מנת לעזור למורים ותלמידים בלימודים שלהם. בנוסף, המטרה היא להעניק למתנדבות ביטחון עצמי וצמיחה מקצועי ואישית, הכשרות, מלגות, וכל מיני הטבות מהמדינה

מרחב לימודי

כחלק מהעשייה שלנו, אנו משתלבים בבתי הספר שבמרחב הקהילתי ופועלים יחד איתם לחיזוק תלמידים המתקשים בפן הלימודי.

מרכזי למידה

מטרתם של מרכזי הלמידה היא לתת מענה לימודי- חברתי וריגשי למאות ילדים ובני נוער. בכל שכונה שבה פועלת העמותה מתקיים מרכז למידה המותאם לה, בשיתוף פעולה מלא עם השותפים הנמצאים במרחב.

מרכזי הלמידה פועלים בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, בשעות אחר הצוהריים. את מרכזי הלמידה מפעילים לרוב מתנדבי שנת השירות של העמותה, מורים מקצועיים, ולעיתים מתנדבים, סטודנטים וצוותי המקום שבו פועל המרכז.

מרכזי הלמידה מאפשרים למידה מסוג אחר. למידה חווייתית, משחקית ופרטנית המאפשרת לתלמיד חוויות הצלחה. חוויה זו ממשיכה ומשתלבת בחוויה הבית ספרית, ומאפשרת שינוי תפיסתי עבור החניכים שלנו.

עבודה בבית-הספר

אנו מפעילים מודל ייחודי בבתי הספר שמטרתו לחזק את התלמידים במקצועות היסוד (חשבון, אנגלית ועברית) ועל-ידי כך למנוע את נשירתם מהלימודים. הש"ש עובדים יחד עם המורים בבית הספר בתוך כיתות הלימוד כך שהשיעור מחולק ללמידה פורנטלית : הקניה המועברת על-ידי מורה המקצוע, ולחלק מרכזי המוקדש לתרגול החומר בקבוצות קטנות בתמיכה ובסיוע הש"ש. כל ש"ש מקדיש כעשרים שעות שבועיות לעבודה בבתי הספר והן מתחלקות בין שעות לימוד בכיתות, ובין שעות פעילות חברתית לכלל התלמידים. המודל פותח ומופעל בשיתוף אגף שח"ר (שירות חינוך ורווחה) של משרד החינוך והרשויות המקומיות בכל אחת מהערים שבהן עובדת קומונת ש"שינים של בקהילה.

חונכויות אישיות

העצמה אישית במסגרת אחד-על-אחד.הש"שנים של עמותת בקהילה מצליחים ליצור קשר בלתי אמצעי עם כ-300 ילדים ובני נוער בשנה באמצעות תוכנית החונכויות. כל ש"ש 'מאמץ' בין שלושה לחמישה חניכים אישיים, אותם הוא מלווה לאורך השנה.הש"ש נפגש עם כל ילד לחונכות אישית במפגש שבועי. זוהי הזדמנות להכיר לילדים מודל חיובי לחיקוי. אח גדול- שיעזור להם להאמין בעצמם, לכבוש מטרות ולקבל הזדמנות למציאות חיים שונה.לחונכות כמה יעדים: התמקדות בעבודה לימודית, בעבודה חברתית או- כפי שקורה בדרך כלל- בשילוב של השתיים. החונכות נובעת מתוך התפיסה החינוכית שלנו לפיה באמצעות החינוך והקידום הלימודי יחוו התלמידים חוויות הצלחה, והפערים החברתיים יצטמצמו. הילדים יגדלו למציאות חיים שונה, אותה הם יכתבו בעצמם.

מרחב קהילתי

השכונה היא הקהילה, והיא משפיעה באופן ישיר על התושבים והשותפים בה.

חיבור בין כל הגורמים

אנו מאמינים בשיתוף פעולה ועבודה משותפת עם הגורמים בשכונות, על מנת ליצור רשת פעילות שמטיבה עם חיי התושבים. אנו רואים במינהל הקהילתי או המתנ״ס הגופים האחראים על השכונה. לכן, כל פעילות של העמותה בשכונה מתקיימת בשיתוף פעולה עם גורמים אלו. בנוסף, אנחנו מחברים בין כל הגורמים הפועלים בקהילה: מוסדות הרווחה, הממסד, עמותות וארגונים ותנועות נוער, מתוך התפיסה הבסיסית שלנו לפיה השכונה היא זאת שצריכה לקחת אחריות על חיי תושביה. היעד הסופי שלנו הוא יציאת העמותה מהשכונה.

אירועים קהילתיים

יוצרים חוויות משותפות לתושבים במטרה ליצור קהילה. בכל שנה הצוות שלנו יוצר עשרות אירועים קהילתיים בשכונות ביחד עם הגרומים השכונתיים. המטרה היא ליצור חוויות משותפות נעימות לתושבי השכונות שיאפשרו ליצור קשרים טובים וכך לבנות קהילה. האירועים מובלים בדרך כלל על ידי הנוער בשכונה שמפיק את האירוע, יוזם את הפעילות ומוציאה לפועל. כך נוצר מצב שבו כולם מרוויחים: בני הנוער מועצמים ומראים צד אחר שלהם לתושבים, והתושבים עצמם זוכים לאירועי תרבות ובילוי בשכונה.

שילוב מעגלים

מטרתנו לחבר בין כל המעגלים העוטפים את הילדים כדי לוודא שהעבודה שלנו תמשך גם בלעדינו. אנו מאמינים שעבודה מעולה מול ילד או נערה לא ישפיעו בטווח הארוך, אלא אם כל מסגרות החיים של החניך יהיו מעורבות בתהליך. לכן, כל העבודה החינוכית שלנו משותפת עם המשפחה
של החניך, עם גורמי חינוך נוספים בחייו ועם הקהילה.
העבודה בבתי הספר מתבצעת יד ביד עם מורי התלמידים. לאחר מבצע לימודי מתקיים ערב "שילוב מעגלים", בו נחשפים ההורים להישגים של ילדיהם, והם מתודרכים לגבי המשך העבודה עם התלמיד שתשמר את הישגיו. המתנדבים שלנו מקיימים ביקורי בית, ונמצאים בקשר רציף עם ההורים.